Genişliği tepede 150 metreden az olan, tabanda ise yer yer 5
metreye kadar düşen, son derece dar ve derin bir vadide inşa edilen Ermenek
Barajı 15 yıl önce hizmete alındı.
Yusufeli ve Deriner barajlarının ardından 218 metrelik
gövdesi ile ülkemizin en yüksek üçüncü barajı olan Ermenek Barajı ve
Hidroelektrik Santrali (Ermenek Barajı), 27 Aralık 2009 tarihinde hizmete
alındı. Hidroelektrik enerji üretimi maksadıyla planlanan Ermenek Barajı’nın,
309 MW kurulu güce sahip santrali, yıllık 1 milyar 187 milyon kilovatsaat
elektrik enerjisi üretim kapasitesine sahip.
10.08.2009 tarihinde su tutulmaya başlanılan Ermenek Barajı
rezervuarında yaklaşık 4,5 milyar metreküp su depolanabiliyor. Maksimum su
kotunda 61,5 kilometrekarelik göl alanına sahip olan Ermenek Barajı, su
depolama kapasitesi bakımından da ülkemizin en büyük yedinci barajı konumunda
bulunuyor.
Ekonomiye Büyük Katkı
Ermenek Barajı’nın açılışı, İstanbul Haliç Kongre ve Kültür
Merkezi’nde düzenlenen toplu açılış merasimiyle dönemin Başbakanı,
Cumhurbaşkanımız Recep Tayyip Erdoğan tarafından 27 Aralık 2009 tarihinde
gerçekleştirildi.
Tesis, elektrik enerjisi üretimine başladığı tarihten günümüze
kadar, yaklaşık 11 milyar kilovatsaatlik üretimle milli ekonomiye toplam yaklaşık
30 milyar TL katkı sağladı.
Ürettiği temiz elektrik enerjisiyle karbon salınımına da
engel olan Ermenek Barajı, ayrıca akış aşağısında bulunan Gezende Barajı’na
olan akımları düzenleyerek bu barajın da enerji üretimine olumlu etkide
bulunuyor.
80 katlı bir gökdelene denk yüksekliği ile Göksu Vadisi’nde
bir gerdanlık gibi yükselen Ermenek Barajı, bölgeye göl kenarı turizm
aktiviteleri, balıkçılık ve göl taşımacılığı gibi yeni iş alanları da
kazandırdı. Ermenek Barajı kret üzerindeki yol vasıtasıyla iki yamacı
birleştiren bir köprü vazifesi de görüyor. Bu sayede Ermenek ilçesi ile Kazancı
Beldesi arasında geçiş imkânı sağlandı.
Mühendislik Harikası
Genişliği tepede 150 metreden az olan, tabanda ise yer yer
beş metreye kadar düşen, son derece dar ve derin bir vadide inşa edilen Ermenek
Barajı, kablo vinç sistemi ile dahi kısıtlı olarak sağlanabilen ulaşım
imkanları ve karstik yapının gerektirdiği özenli enjeksiyon ve tahkimat
çalışmaları nedeniyle teknik olarak Türkiye’nin en karmaşık baraj projelerinden
biri oldu.
Ermenek Barajı kusursuz gövdesinin yanı sıra dolusavak
sistemiyle de öne çıkıyor. Barajın bulunduğu dar vadinin her iki yamacının
içinde inşa edilen altı metre çapındaki 448 ve 471 metrelik dolusavak tünelleri,
depolama kapasitesinin üzerinde gelen akımları nehir yatağına tahliye etmek
için tasarlandı. Vadi aksında su jetlerinin çarpışarak olağanüstü görüntülerin
yaşanmasını sağlayan dolusavak sitemi, baraj işletmeye alındığından bu yana
yalnızca bir kez, test maksadıyla çalıştırıldı.