Afşar Barajı’nın sularını Bağbaşı Barajı’na aktaracak olan 18 km’lik Hadimi Tüneli’nde 7. km geçildi.
Devlet Su İşleri Genel Müdürlüğü, su
kaynaklarının korunması ve geliştirilmesi için ürettiği projelerle modern
Türkiye’nin modern su yapılarını inşa ediyor. İnşa edilen her tesis vatandaşa
sağlıklı içmesuyu, toprağa can, enerjiye katkı anlamına geliyor.
Konya Ovası Projesi (KOP) DSİ’nin güzide
projelerinden biri. Türkiye’nin ilk sulama projesi olma özelliği taşıyan KOP,
aynı zamanda GAP’tan sonraki en büyük sulama projesidir. Su kaynakları kısıtlı
olan Konya Kapalı Havzasına dış havzalardan su getirerek bölgenin sulama,
içme-kullanma ve sanayi suyu ihtiyacını karşılamak, modern sulama sistemlerini
yaygınlaştırarak suyu tasarruflu kullanmak ve yeraltısuyu kullanımının
azaltılmasını sağlamak amacıyla geliştirilen proje, aslında büyük bir projeler
demetidir. KOP kapsamında bulunan projelerin bir kısmı işletmede, bir kısmı
inşa halinde bir kısmı da planlama ve proje aşamasındadır.
KOP kapsamında inşa edilen Bağbaşı Barajı
ve 17 km uzunluğundaki Mavi Tünel, Yukarı Göksu Havzasının sularını ilk kez
2015 yılında Konya Kapalı Havzasına ulaştırdı. Hedef, inşası devam eden diğer
tesislerin de devreye girmesiyle yıllık 414 milyon m3 suyu Konya’ya
ulaştırmak. Hadimi Tüneli, bu kapsamda inşası devam eden tesislerden biri. KOP’un
ikinci tüneli olma özelliği taşıyan 18 km’lik tünel, Afşar Barajında
depolanacak olan suları Bağbaşı Barajına aktaracak. Bu sular daha sonra Mavi
Tünel vasıtasıyla Konya’ya ulaşacak.
Tünelin İki Ucunda Eş
Zamanlı Çalışma
7 gün 24 saat çalışma esasıyla inşası devam eden Hadimi Tüneli’nde iki uçta eş zamanlı çalışma yürütülmektedir. Bağbaşı Barajı tarafından Tünel Delme Makinesiyle (TDM), Afşar Barajı tarafından da klasik del patlat yöntemiyle ilerleme sağlanmaktadır.
18 bin 136 metrelik tünelin 11 bin 505
km’sini açacak olan TDM şuana kadar 2 bin 637 metre ilerleme kaydetmiştir. TDM
aynı zamanda tünelin beton kaplamasını da yaparak ilerlemekte olup, beton
kaplamada kullanılan segmanlar şantiye sahasına kurulan segman atölyesinde
üretilmektedir. Tünelin Afşar Barajı tarafında del patlat yöntemiyle açılan
diğer ucunda ise 4 bin 392 metre ilerleme sağlanmıştır. Tünelin toplamda 7 bin
29 metrelik kısmı tamamlanmıştır.
DSİ
Genel Müdürü Kaya Yıldız: “Mavi Tünel Ova’ya can kattı, sıra Hadimi
Tüneli’nde.”
KOP’un bölge insanı için çok önemli
olduğunu, DSİ’nin de bunun bilincinde olarak özveriyle çalıştığını söyleyen DSİ
Genel Müdürü Kaya Yıldız, “Bağbaşı Barajı ve Mavi Tünel’den gelen sular Konya
Ovası’na can kattı. Söz konusu tesislerden bugüne kadar sulamaya 620 milyon m3,
içmesuyuna 197 milyon m3 olmak üzere toplamda 817 milyon m3
su verildi.” şeklinde konuştu.
Sıradaki hedeflerinin Konya’ya aktarılan
su miktarını artırmak olduğunu ifade eden Genel Müdür Yıldız, “Bozkır Barajı
geçtiğimiz aylarda su tutmaya başladı ve sular yükseliyor. Afşar Barajı
tamamlandı. Bu barajlarda depolanan sular da Konya’ya ulaşacak. Mavi Tünel
Ova’ya can kattı, sıra Hadimi Tüneli’nde. Mesai arkadaşlarım özveriyle
çalışıyor. Elimizden geldiği kadar kısa sürede Hadimi Tünelini tamamlamak ve
hizmete almak istiyoruz. Böyle büyük projelerin hayata geçirilebilmesi için
desteklerini esirgemeyen Cumhurbaşkanımız Sayın Recep Tayyip Erdoğan’a ve Tarım
ve Orman Bakanımız Sayın Dr. Bekir Pakdemirli’ye şükranlarımı sunuyorum.”
diyerek sözlerini tamamladı.