KOP’UN İKİNCİ TÜNELİ’NDE 7/24 ÇALIŞMA

16.11.2020 / Gösterim Sayısı : 9629 / Arşiv

Afşar Barajı’nın sularını Bağbaşı Barajı’na aktaracak olan 18 km’lik Hadimi Tüneli’nde 7. km geçildi.

Devlet Su İşleri Genel Müdürlüğü, su kaynaklarının korunması ve geliştirilmesi için ürettiği projelerle modern Türkiye’nin modern su yapılarını inşa ediyor. İnşa edilen her tesis vatandaşa sağlıklı içmesuyu, toprağa can, enerjiye katkı anlamına geliyor.

 

Konya Ovası Projesi (KOP) DSİ’nin güzide projelerinden biri. Türkiye’nin ilk sulama projesi olma özelliği taşıyan KOP, aynı zamanda GAP’tan sonraki en büyük sulama projesidir. Su kaynakları kısıtlı olan Konya Kapalı Havzasına dış havzalardan su getirerek bölgenin sulama, içme-kullanma ve sanayi suyu ihtiyacını karşılamak, modern sulama sistemlerini yaygınlaştırarak suyu tasarruflu kullanmak ve yeraltısuyu kullanımının azaltılmasını sağlamak amacıyla geliştirilen proje, aslında büyük bir projeler demetidir. KOP kapsamında bulunan projelerin bir kısmı işletmede, bir kısmı inşa halinde bir kısmı da planlama ve proje aşamasındadır.

 

KOP kapsamında inşa edilen Bağbaşı Barajı ve 17 km uzunluğundaki Mavi Tünel, Yukarı Göksu Havzasının sularını ilk kez 2015 yılında Konya Kapalı Havzasına ulaştırdı. Hedef, inşası devam eden diğer tesislerin de devreye girmesiyle yıllık 414 milyon m3 suyu Konya’ya ulaştırmak. Hadimi Tüneli, bu kapsamda inşası devam eden tesislerden biri. KOP’un ikinci tüneli olma özelliği taşıyan 18 km’lik tünel, Afşar Barajında depolanacak olan suları Bağbaşı Barajına aktaracak. Bu sular daha sonra Mavi Tünel vasıtasıyla Konya’ya ulaşacak.

 

Tünelin İki Ucunda Eş Zamanlı Çalışma

7 gün 24 saat çalışma esasıyla inşası devam eden Hadimi Tüneli’nde iki uçta eş zamanlı çalışma yürütülmektedir. Bağbaşı Barajı tarafından Tünel Delme Makinesiyle (TDM), Afşar Barajı tarafından da klasik del patlat yöntemiyle ilerleme sağlanmaktadır.

 

18 bin 136 metrelik tünelin 11 bin 505 km’sini açacak olan TDM şuana kadar 2 bin 637 metre ilerleme kaydetmiştir. TDM aynı zamanda tünelin beton kaplamasını da yaparak ilerlemekte olup, beton kaplamada kullanılan segmanlar şantiye sahasına kurulan segman atölyesinde üretilmektedir. Tünelin Afşar Barajı tarafında del patlat yöntemiyle açılan diğer ucunda ise 4 bin 392 metre ilerleme sağlanmıştır. Tünelin toplamda 7 bin 29 metrelik kısmı tamamlanmıştır.

 

DSİ Genel Müdürü Kaya Yıldız: “Mavi Tünel Ova’ya can kattı, sıra Hadimi Tüneli’nde.”

 

KOP’un bölge insanı için çok önemli olduğunu, DSİ’nin de bunun bilincinde olarak özveriyle çalıştığını söyleyen DSİ Genel Müdürü Kaya Yıldız, “Bağbaşı Barajı ve Mavi Tünel’den gelen sular Konya Ovası’na can kattı. Söz konusu tesislerden bugüne kadar sulamaya 620 milyon m3, içmesuyuna 197 milyon m3 olmak üzere toplamda 817 milyon m3 su verildi.” şeklinde konuştu.

 

Sıradaki hedeflerinin Konya’ya aktarılan su miktarını artırmak olduğunu ifade eden Genel Müdür Yıldız, “Bozkır Barajı geçtiğimiz aylarda su tutmaya başladı ve sular yükseliyor. Afşar Barajı tamamlandı. Bu barajlarda depolanan sular da Konya’ya ulaşacak. Mavi Tünel Ova’ya can kattı, sıra Hadimi Tüneli’nde. Mesai arkadaşlarım özveriyle çalışıyor. Elimizden geldiği kadar kısa sürede Hadimi Tünelini tamamlamak ve hizmete almak istiyoruz. Böyle büyük projelerin hayata geçirilebilmesi için desteklerini esirgemeyen Cumhurbaşkanımız Sayın Recep Tayyip Erdoğan’a ve Tarım ve Orman Bakanımız Sayın Dr. Bekir Pakdemirli’ye şükranlarımı sunuyorum.” diyerek sözlerini tamamladı.